Gesnuffeld op You tube en van Johanna de nodige achtergrond info gekregen.
Ik zie op you tube best veel filmpjes van bibliotheken en oa ook van Rijmreis.
Ik kan me voorstellen dat bibliotheken van you tube gebruik maken omdat het een heel populair medium is, vooral onder jongeren. Je kunt vanaf je website of blog klanten door laten linken naar filmpjes op you tube. Ook kan ik me voorstellen dat je in samenwerking met scholen bv instructiefilmpjes of opdrachten op you tube zet. Het mooie is nl ook dat je je filmpjes af kunt schermen en kunt kiezen wie het allemaal mogen zien.
Verder is het natuurlijk erg leuk om op you tube te snuffelen naar dingen die je interesse hebben. Favoriete muziek, sport, etc. Je vind allerlei uniek materiaal.
Doei Doei.
Ank
donderdag 7 januari 2010
Opening van Rijmreis
Ik vind dit filmpje van you tube leuk passen bij mijn blog. Voor Project 2 ga ik nl Rijmreis in Bibliotheek Waalwijk organiseren en de opening van rijmreis van afgelopen jaar wordt in dit filmpje getoond.
Gr. Ank
zondag 3 januari 2010
Ding 8
Ik heb gewerkt met fotoaanpassen.nl en picnik.nl
Op fotoaanpassen.nl heb ik een nieuwjaarswens aan een foto toegevoegd en deze als gadget op deze blog gezet.
groetjes aan allemaal.
Ank
Op fotoaanpassen.nl heb ik een nieuwjaarswens aan een foto toegevoegd en deze als gadget op deze blog gezet.
groetjes aan allemaal.
Ank
Doel les 7: wat zijn tags, API's en Mashups
Als je goed gebruik maakt van de mogelijkheden die het web 2.0 te bieden heeft maak je automatisch gebruik van API's, mashups en tags.
Maar hierbij even een omschrijving van bovenstaande termen vanuit Wikipedia:
Een application programming interface (API) is een verzameling definities op basis waarvan een computerprogramma kan communiceren met een ander programma of onderdeel (meestal in de vorm van bibliotheken). Vaak vormen API's de scheiding tussen verschillende lagen van abstractie, zodat applicaties op een hoog niveau van abstractie kunnen werken en het minder abstracte werk uitbesteden aan andere API's. Soms wordt als synoniem voor API de benaming bibliotheek gebruikt, maar dit is niet helemaal juist: een API vormt de toegang tot de bibliotheek. De API is daarbij de definitie van functies en andere objecten die in de bibliotheek beschikbaar zijn voor de applicatie.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Application_Programming_Interface)
Een Mashup (van Engels to mash (it) up, samenstampen, vermengen) is een term die gebruikt wordt voor het creëren van iets uit twee of meer verschillende werken. Er zijn twee domeinen waar de term specifiek gebruikt wordt:
Mash-up, een muziekstuk dat bestaat uit een aantal door elkaar gemengde muziekstukken.
Mashup (internetapplicatie), een website of -applicatie die gegevens uit meerdere websites of bronnen bijeen brengt.
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mashup)
Een tag (Nederlands: etiket) is een (relevant) sleutelwoord of term geassocieerd met, toegewezen aan of opgenomen in een digitaal bestand (zoals afbeeldingen, video, audio). De tag geeft aanvullende informatie over het bestand waaraan het is gekoppeld en maakt zodoende sleutelwoordgebaseerde classificatie en indexering mogelijk.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tag_(metadata))
Groetz, Ank
Maar hierbij even een omschrijving van bovenstaande termen vanuit Wikipedia:
Een application programming interface (API) is een verzameling definities op basis waarvan een computerprogramma kan communiceren met een ander programma of onderdeel (meestal in de vorm van bibliotheken). Vaak vormen API's de scheiding tussen verschillende lagen van abstractie, zodat applicaties op een hoog niveau van abstractie kunnen werken en het minder abstracte werk uitbesteden aan andere API's. Soms wordt als synoniem voor API de benaming bibliotheek gebruikt, maar dit is niet helemaal juist: een API vormt de toegang tot de bibliotheek. De API is daarbij de definitie van functies en andere objecten die in de bibliotheek beschikbaar zijn voor de applicatie.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Application_Programming_Interface)
Een Mashup (van Engels to mash (it) up, samenstampen, vermengen) is een term die gebruikt wordt voor het creëren van iets uit twee of meer verschillende werken. Er zijn twee domeinen waar de term specifiek gebruikt wordt:
Mash-up, een muziekstuk dat bestaat uit een aantal door elkaar gemengde muziekstukken.
Mashup (internetapplicatie), een website of -applicatie die gegevens uit meerdere websites of bronnen bijeen brengt.
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mashup)
Een tag (Nederlands: etiket) is een (relevant) sleutelwoord of term geassocieerd met, toegewezen aan of opgenomen in een digitaal bestand (zoals afbeeldingen, video, audio). De tag geeft aanvullende informatie over het bestand waaraan het is gekoppeld en maakt zodoende sleutelwoordgebaseerde classificatie en indexering mogelijk.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tag_(metadata))
Groetz, Ank
dinsdag 15 december 2009
Les 7 De digitale bibliotheek odidv2A
Vandaag heb ik via Picasa enkele foto's van Bibliotheek Waalwijk en Bibliotheek Waspik in mijn webalbum gezet.
Ik vind dit een hele zinvolle mogelijkheid.
Ik wil namelijk graag van de klassenbezoeken die ik verzorg foto's op de website van de bibliotheek plaatsen zodat kinderen en hun ouders thuis nog eens terug kunnen kijken op het bibliotheekbezoek. Ik geef de kinderen dan een brief mee dat ze op de bibliotheek op bezoek zijn geweest en dat ze over enkele dagen de foto's via de website kunnen bekijken. Zo worden ouders meer betrokken bij het bibliotheekbezoek en wordt meteen ook de site van de bieb weer eens bezocht.
Nu weet ik eindelijk hoe dat moet.
Het gaat goed komen!!!!!!!!!!
doei doei.
Ank
Ik vind dit een hele zinvolle mogelijkheid.
Ik wil namelijk graag van de klassenbezoeken die ik verzorg foto's op de website van de bibliotheek plaatsen zodat kinderen en hun ouders thuis nog eens terug kunnen kijken op het bibliotheekbezoek. Ik geef de kinderen dan een brief mee dat ze op de bibliotheek op bezoek zijn geweest en dat ze over enkele dagen de foto's via de website kunnen bekijken. Zo worden ouders meer betrokken bij het bibliotheekbezoek en wordt meteen ook de site van de bieb weer eens bezocht.
Nu weet ik eindelijk hoe dat moet.
Het gaat goed komen!!!!!!!!!!
doei doei.
Ank
donderdag 10 december 2009
Foto's van boeken
In de rechter kolom op de blog zie je een diavoorstelling van 5 verschillende foto's van boeken.
Eén ervan is een stapelgedicht. Een andere is van een rijtje boeken uit een museum.
Dit heb ik via Picasa toegevoegd.
Doei doei, Ank
Eén ervan is een stapelgedicht. Een andere is van een rijtje boeken uit een museum.
Dit heb ik via Picasa toegevoegd.
Doei doei, Ank
Ding 6 Werken met Flickr of Picasa

Ik heb gekozen voor Picasa. De opdracht die hoort bij Ding 6 is het kiezen van een foto op Picasa en deze in mijn blog plaatsen en daarbij een toelichting plaatsen.
Dus bij deze een winters plaatje:
Het is ten slotte winter en bijna kerst!!!
zondag 6 december 2009
Van de site van de VOB: Klantenonderzoek onder jeugd en jongeren
Onderzoek onder jeugd en jongeren volop aan de gang
26 november 2009 Voor het jeugdsegmentatiemodel zijn momenteel duizenden kinderen online de vragenlijst aan het invullen. > Meer... : Kijk op de site van de VOB via deze link:
http://www.debibliotheken.nl/content.jsp?objectid=25018
Groetjes, Ank
26 november 2009 Voor het jeugdsegmentatiemodel zijn momenteel duizenden kinderen online de vragenlijst aan het invullen. > Meer... : Kijk op de site van de VOB via deze link:
http://www.debibliotheken.nl/content.jsp?objectid=25018
Groetjes, Ank
vrijdag 27 november 2009
Social Networking / Hyves (Les 6) odIDV2a
Met ding 19 ben ik snel klaar want ik ben al lid van Bibliotheek 2.0 en van Hyves.
Ik zie voor Hyves ook zeker mogelijkheden voor de bibliotheek. Vooral om de doelgroep jongeren te bereiken. Als zij niet naar de bieb komen dan moet de bieb maar naar hun toe, toch?
Een voorbeeld van een mooie hyves pagina is van de bibliotheek van Roosendaal.
Kijk maar eens op: http://vannu-4you.hyves.nl/
Mij kun je vinden op Hyves via: www.ankjoosen.hyves.nl
en op Bibliotheek 2.0 via: http://bibliotheek20.ning.com/profile/JoosenVervoort
Dit was het dan weer voor deze les.
We worden steeds wijzer.
Doei doei, Ank
Ik zie voor Hyves ook zeker mogelijkheden voor de bibliotheek. Vooral om de doelgroep jongeren te bereiken. Als zij niet naar de bieb komen dan moet de bieb maar naar hun toe, toch?
Een voorbeeld van een mooie hyves pagina is van de bibliotheek van Roosendaal.
Kijk maar eens op: http://vannu-4you.hyves.nl/
Mij kun je vinden op Hyves via: www.ankjoosen.hyves.nl
en op Bibliotheek 2.0 via: http://bibliotheek20.ning.com/profile/JoosenVervoort
Dit was het dan weer voor deze les.
We worden steeds wijzer.
Doei doei, Ank
Vraagje!!!!!!!!!!!!!!
Wie kan mij uitleggen hoe ik LibraryThing kan toevoegen als Gadget?
Ik zou het nl erg leuk vinden om die op mijn blog te zetten.
Ik hoor het graag.
Doei Doei, Ank
Ik zou het nl erg leuk vinden om die op mijn blog te zetten.
Ik hoor het graag.
Doei Doei, Ank
Library Thing (Les 6)
Vandaag heb ik een nieuw account aangemaakt bij Library Thing. Ik had dat ooit al eens gedaan maar kan het nergens meer terugvinden. Daarom vandaag een nieuwe gemaakt en de inloggegevens goed genoteerd. Ik vind dit wel leuk omdat ik graag lees en hierin een mooi overzicht kan maken van wat ik gelezen heb. Er kan natuurlijk nog veel meer mee maar dat ga ik vast nog wel eens uitproberen als ik meer tijd heb. Ik heb alvast een aantal boeken toegevoegd maar de lijst is natuurlijk nog lang niet compleet. Voor in de bibliotheek zijn er vast wel mogelijkheden maar of het iets toevoegt vraag ik me af. Het is een interactieve catalogus maar of leners daar nu echt op zitten te wachten. Volgens mij zoeken ze dat zelf wel op via bv Library Thing als ze daar interesse in hebben. Mijn boekenkast vind je via onderstaande link: http://www.librarything.com/catalog/AnkJoosen
Doei Doei, Ank
Doei Doei, Ank
Social Bookmarking = Ding 10 (Les 6)
In les 6 heb ik gewerkt met Social Bookmarking. Daar had ik echt nog nooit van gehoord. Maar ik ben blij dit nu te kennen want het gaat om het online bewaren van je favorieten. En daarvan zie ik meteen de voordelen want ik ben ongeveer een jaar geleden al mijn favorieten kwijt geraakt omdat onze computer was gecrasht. Het duurt toch echt weer even voor je alles weer opnieuw hebt verzameld. Op het moment dat je favorieten online staan (in Delicious.com) raak je ze niet meer kwijt en een ander voor deel is dat je ze op elke willekeurige computer kunt oproepen.
Dat is ook handig voor als ik op het werk ben. Ik zie ook zeker de voordelen voor het werken in de bieb met delicious. Je kunt nl ook favorieten van je collega's toevoegen en als je voor het werk een aparte delicious account aanmaakt waarop je alle voor het werk bruikbare sites plaatst heb je snel een compleet document.
Ik heb alle opdrachten gedaan maar wil eigenlijk ook heel graag de favorieten die ik nu thuis in de computer heb toevoegen maar ik weet niet hoe dat moet. Heeft iemand een tip?
Mijn delicious account vind je op delicious.com/ankjoosen.
Groetz, Ank
Dat is ook handig voor als ik op het werk ben. Ik zie ook zeker de voordelen voor het werken in de bieb met delicious. Je kunt nl ook favorieten van je collega's toevoegen en als je voor het werk een aparte delicious account aanmaakt waarop je alle voor het werk bruikbare sites plaatst heb je snel een compleet document.
Ik heb alle opdrachten gedaan maar wil eigenlijk ook heel graag de favorieten die ik nu thuis in de computer heb toevoegen maar ik weet niet hoe dat moet. Heeft iemand een tip?
Mijn delicious account vind je op delicious.com/ankjoosen.
Groetz, Ank
zaterdag 21 november 2009
Ding 12 Twitter
Vandaag heb ik een heleboel informatie gelezen over Twitter.
Ik wil dit niet zelf gaan doen want ik vind het niet nodig dat iedereen weet wat ik de hele dag doe. Dat vind ik niet belangrijk.
Dus ik ga het niet ervaren maar weet er nu wel wat meer van.
Ik kan me na het lezen van de info wel voorstellen dat anderen het leuk vinden.
Maar niets voor mij.
Doei doei.
Ank
Ik wil dit niet zelf gaan doen want ik vind het niet nodig dat iedereen weet wat ik de hele dag doe. Dat vind ik niet belangrijk.
Dus ik ga het niet ervaren maar weet er nu wel wat meer van.
Ik kan me na het lezen van de info wel voorstellen dat anderen het leuk vinden.
Maar niets voor mij.
Doei doei.
Ank
donderdag 19 november 2009
Ding 13 (Les 5)
Ik heb een document aangemaakt op google docs en daarvoor diverse mensen uitgenodigd.
Deze mensen nodigen ook weer mensen uit en zo kunnen we met heel veel mensen tegelijk in hetzelfde document werken. Dit lijkt me erg handig. Zoals het uitgelegd wordt in 'Google docs in plain english' vind ik super duidelijk.
Dit zal veel mensen een hoop tijd besparen. Of ik mijn collega's op de bieb ook zo ver krijg vraag ik me af, maar wie weet? Zij gaan nl in januari ook aan 23 dingen beginnen.
Doei doei Ank
Deze mensen nodigen ook weer mensen uit en zo kunnen we met heel veel mensen tegelijk in hetzelfde document werken. Dit lijkt me erg handig. Zoals het uitgelegd wordt in 'Google docs in plain english' vind ik super duidelijk.
Dit zal veel mensen een hoop tijd besparen. Of ik mijn collega's op de bieb ook zo ver krijg vraag ik me af, maar wie weet? Zij gaan nl in januari ook aan 23 dingen beginnen.
Doei doei Ank
zaterdag 14 november 2009
Zin in een avondje uit???????
Bibliotheek Waalwijk organiseert een slotavond van Nederland Leest.
Voor meer informatie volg onderstaande URL:
http://www.bibliotheekwaalwijk.nl/nieuws/boekbespreking-nederland-leest
Groetz, Ank
Voor meer informatie volg onderstaande URL:
http://www.bibliotheekwaalwijk.nl/nieuws/boekbespreking-nederland-leest
Groetz, Ank
Een link naar een artikel uit de informatieprofessional
http://www.informatieprofessional.nl/nieuws/7585-bibliotheken-moeten-op-leeftijdsgrens-letten.html
Via bovenstaande link kun je een artikel lezen wat in de informatieprofessional is verschenen. Het gaat over de plicht van bibliotheek medewerkers om op de leeftijdsgrens te letten van dvd's en spellen.
Dit sluit mooi aan bij het onderwerp wat ik nav les drie over bibliotheek 2.0 heb overgenomen.
Groetz, Ank
Via bovenstaande link kun je een artikel lezen wat in de informatieprofessional is verschenen. Het gaat over de plicht van bibliotheek medewerkers om op de leeftijdsgrens te letten van dvd's en spellen.
Dit sluit mooi aan bij het onderwerp wat ik nav les drie over bibliotheek 2.0 heb overgenomen.
Groetz, Ank
Les 4 De digitale bibliotheek odidv2A
"Wiki's Waarheid".
Donderdag 12 november hebben we gezamelijk naar een uitzending gekeken over Wikipedia.
Daarin kwamen voor- en tegenstanders aan het woord.
Ik vind dat er door alle personen een fel betoog werd gehouden,
waarbij de tegenstanders voornamelijk spreken over het niet betrouwbaar zijn van de informatie op Wikipedia omdat iedereen informatie kan toevoegen of wijzigen.
De voorstanders vinden dat geen enkel probleem. Iedereen die van Wikipedia gebruik maakt moet gewoon weten dat je de info even moet checken en wie zegt dat er maar 1 waarheid is. Ook zeggen zij dat het lang niet altijd zo is dat een professor wel gelijk heeft en een jongen van 17 niet. Die jongen kan het wel bij het rechte eind hebben. Dat is in het kort waar de documentaire over ging.
Ik zelf vind het wel gevaarlijk dat iedereen allerlei info zelf kan aanpassen en dan voornamelijk omdat veel mensen, en vooral jeugd, deze info op Wikipedia klakkeloos voor waar aannemen. Dat is waarom ik tegen Wikipedia als informatief medium ben. Om op mijn werk de juiste informatie te vinden ben ik niet bang om Wikipedia te gebruiken maar dan alleen wanneer ik het ook nog ergens anders kan checken. Kan ik dat niet dan zal ik de klant er heel duidelijk bij vertellen dat ik niet zeker weet of de informatie betrouwbaar is omdat deze van Wikipedia komt.
Groetz, Ank
Donderdag 12 november hebben we gezamelijk naar een uitzending gekeken over Wikipedia.
Daarin kwamen voor- en tegenstanders aan het woord.
Ik vind dat er door alle personen een fel betoog werd gehouden,
waarbij de tegenstanders voornamelijk spreken over het niet betrouwbaar zijn van de informatie op Wikipedia omdat iedereen informatie kan toevoegen of wijzigen.
De voorstanders vinden dat geen enkel probleem. Iedereen die van Wikipedia gebruik maakt moet gewoon weten dat je de info even moet checken en wie zegt dat er maar 1 waarheid is. Ook zeggen zij dat het lang niet altijd zo is dat een professor wel gelijk heeft en een jongen van 17 niet. Die jongen kan het wel bij het rechte eind hebben. Dat is in het kort waar de documentaire over ging.
Ik zelf vind het wel gevaarlijk dat iedereen allerlei info zelf kan aanpassen en dan voornamelijk omdat veel mensen, en vooral jeugd, deze info op Wikipedia klakkeloos voor waar aannemen. Dat is waarom ik tegen Wikipedia als informatief medium ben. Om op mijn werk de juiste informatie te vinden ben ik niet bang om Wikipedia te gebruiken maar dan alleen wanneer ik het ook nog ergens anders kan checken. Kan ik dat niet dan zal ik de klant er heel duidelijk bij vertellen dat ik niet zeker weet of de informatie betrouwbaar is omdat deze van Wikipedia komt.
Groetz, Ank
dinsdag 10 november 2009
Gelezen artikelen van Jan Klerk over bibliotheek 2.0
Hallo allemaal,
Ik heb de artikelen van Jan Klerk vol interesse gelezen en er de naar mijn idee voor de bibliotheek relevante en zeer nuttige opmerkingen/ passages uitgepikt. Het is dus geen volledige tekst maar enkele fragmenten waarvan ik kan zeggen; daar sta ik volledig achter:
"Voorbeelden van eenvoudige publieksparticipatie, zoals het door klanten zelf toekennen van tags in de catalogus of het beoordelen van een boek met een rating of het schrijven van een recensie. Dit waren vooral vormen van participatie in het digitale domein.
het is nog mooier als particulieren kennis inbrengen waarmee de positie van de bibliotheek als lokaal kenniscentrum verrijkt wordt.
"Hoe kunnen bedrijven communities inzetten voor het ontwikkelen van nieuwe producten?". In dit artikel, met diverse verwijzingen naar andere interessante artikelen in Marketingfacts over dit thema, worden verschillende voorbeelden genoemd van traditionele bedrijven - zoals KLM (met Bluelab), Starbucks, Nespresso, en Lego - die er in geslaagd zijn op op succesvolle manier gebruikers mee te laten denken bij het verbeteren, ontwikkelen of vernieuwen van producten en diensten. Brandgagement wordt deze vorm van participatie bij merkontwikkeling genoemd. Op den Kamp beschrijft in haar artikel de vier klassieke fasen van productontwikkeling waarbij in elke fase input van gebruikers kan worden meegenomen:
"De concept fase, de ontwikkel fase, de test fase en de launch/ gebruik fase. Het bedrijf kan in elke fase consumenten betrekken. Hoewel het doel, om producten te verbeteren en loyaliteit van klanten te verhogen, in elke fase hetzelfde is, zal de opzet van de community per fase verschillen. Bij het creëren of het beheren van een community is het van belang om de verschillen per community op een rij te zetten. Per fase zal de consument andere beweegreden hebben om te participeren, ook zullen de ‘type’ consumeren per fase verschillen. Verder zal het bedrijf per fase een andere rol vervullen in de community".
Ik zou me bijvoorbeeld heel goed kunnen voorstellen dat je in de nationale campagne Nederland Leest de bibliotheekgebruiker een rol laat spelen bij de keuze van het boek. Dat zou de campagne nog een stuk interessanter maken omdat je het zwakste punt van de campagne, de volstrekte willekeur bij de keuze voor het campagneboek, daarmee kunt voorkomen.
We hopen dankzij het ambassadeurschap van deze jongeren de bibliotheek volgens het olievlekprincipe aantrekkelijker en relevanter te maken voor jongeren."
Groetz, Ank
Ik heb de artikelen van Jan Klerk vol interesse gelezen en er de naar mijn idee voor de bibliotheek relevante en zeer nuttige opmerkingen/ passages uitgepikt. Het is dus geen volledige tekst maar enkele fragmenten waarvan ik kan zeggen; daar sta ik volledig achter:
"Voorbeelden van eenvoudige publieksparticipatie, zoals het door klanten zelf toekennen van tags in de catalogus of het beoordelen van een boek met een rating of het schrijven van een recensie. Dit waren vooral vormen van participatie in het digitale domein.
het is nog mooier als particulieren kennis inbrengen waarmee de positie van de bibliotheek als lokaal kenniscentrum verrijkt wordt.
"Hoe kunnen bedrijven communities inzetten voor het ontwikkelen van nieuwe producten?". In dit artikel, met diverse verwijzingen naar andere interessante artikelen in Marketingfacts over dit thema, worden verschillende voorbeelden genoemd van traditionele bedrijven - zoals KLM (met Bluelab), Starbucks, Nespresso, en Lego - die er in geslaagd zijn op op succesvolle manier gebruikers mee te laten denken bij het verbeteren, ontwikkelen of vernieuwen van producten en diensten. Brandgagement wordt deze vorm van participatie bij merkontwikkeling genoemd. Op den Kamp beschrijft in haar artikel de vier klassieke fasen van productontwikkeling waarbij in elke fase input van gebruikers kan worden meegenomen:
"De concept fase, de ontwikkel fase, de test fase en de launch/ gebruik fase. Het bedrijf kan in elke fase consumenten betrekken. Hoewel het doel, om producten te verbeteren en loyaliteit van klanten te verhogen, in elke fase hetzelfde is, zal de opzet van de community per fase verschillen. Bij het creëren of het beheren van een community is het van belang om de verschillen per community op een rij te zetten. Per fase zal de consument andere beweegreden hebben om te participeren, ook zullen de ‘type’ consumeren per fase verschillen. Verder zal het bedrijf per fase een andere rol vervullen in de community".
Ik zou me bijvoorbeeld heel goed kunnen voorstellen dat je in de nationale campagne Nederland Leest de bibliotheekgebruiker een rol laat spelen bij de keuze van het boek. Dat zou de campagne nog een stuk interessanter maken omdat je het zwakste punt van de campagne, de volstrekte willekeur bij de keuze voor het campagneboek, daarmee kunt voorkomen.
We hopen dankzij het ambassadeurschap van deze jongeren de bibliotheek volgens het olievlekprincipe aantrekkelijker en relevanter te maken voor jongeren."
Groetz, Ank
Les 3 De digitale bibliotheek odidv2A.
Vandaag de opdrachten van les drie gedaan. Het was enorm veel leeswerk maar ik vind het wel een interessant onderwerp. Het is absoluut noodzakelijk dat bibliotheken met de tijd meegaan en omdat ze daar veel te laat mee begonnen zijn is er een nog enorme inhaalslag te maken.
Op bibliotheek 2.0 heb ik al een tijdje een account dus dat was voor mij niet nieuw.
Ik heb er nu een discussie op gelezen over de leeftijdsgrenzen die de overheid stelt aan games en films. Er komt een reclame campagne van de overheid waarin wordt aangegeven dat er altijd gecontroleerd moet worden (door detailhandel, bibliotheken, bioscopen, ouders) of kinderen/jeugd wel de juiste leeftijd hebben om een spel te mogen spelen of een film te mogen kijken. Op bibliotheek 2.0 staat al een hele discussie over dit onderwerp en er worden allerlei voors en tegens, mogelijkheden en onmogelijkheden voor de bibliotheek besproken.
Voor onze bibliotheek lijkt het me ook niet gemakkelijk om die controle te waarborgen want ondanks evt. popups bij de zelfservice is er verder toch weinig mogelijk. Ik vind het ook jammer dat je als bibliotheek dan zo belerend over moet komen. Daar willen we mijns inziens nu juist vanaf. Ouders zijn hierin volgens mij uiteindelijk de belangrijkste schakel.
Lees meer over dit onderwerp via deze url:
http://bibliotheek20.ning.com/forum/topics/leeftijdsgrens-films-en-games
Op bibliotheek 2.0 heb ik al een tijdje een account dus dat was voor mij niet nieuw.
Ik heb er nu een discussie op gelezen over de leeftijdsgrenzen die de overheid stelt aan games en films. Er komt een reclame campagne van de overheid waarin wordt aangegeven dat er altijd gecontroleerd moet worden (door detailhandel, bibliotheken, bioscopen, ouders) of kinderen/jeugd wel de juiste leeftijd hebben om een spel te mogen spelen of een film te mogen kijken. Op bibliotheek 2.0 staat al een hele discussie over dit onderwerp en er worden allerlei voors en tegens, mogelijkheden en onmogelijkheden voor de bibliotheek besproken.
Voor onze bibliotheek lijkt het me ook niet gemakkelijk om die controle te waarborgen want ondanks evt. popups bij de zelfservice is er verder toch weinig mogelijk. Ik vind het ook jammer dat je als bibliotheek dan zo belerend over moet komen. Daar willen we mijns inziens nu juist vanaf. Ouders zijn hierin volgens mij uiteindelijk de belangrijkste schakel.
Lees meer over dit onderwerp via deze url:
http://bibliotheek20.ning.com/forum/topics/leeftijdsgrens-films-en-games
donderdag 5 november 2009
Abonneren op:
Posts (Atom)