Powered By Blogger

woensdag 9 juni 2010

Ding 9, web 2.0

Ik heb een tijd geleden onderstaand bericht al gepubliceerd in mijn blog maar ik begrijp best dat niemand al die oude berichten terug gaat lezen. Deze vind ik echter wel interessant met betrekking tot het nut van web 2.0 vandaar dat ik hem nogmaals publiceer.
Grtz ANK

Gelezen artikelen van Jan Klerk over bibliotheek 2.0
Hallo allemaal,
Ik heb de artikelen van Jan Klerk vol interesse gelezen en er de naar mijn idee voor de bibliotheek relevante en zeer nuttige opmerkingen/ passages uitgepikt. Het is dus geen volledige tekst maar enkele fragmenten waarvan ik kan zeggen; daar sta ik volledig achter:

"Voorbeelden van eenvoudige publieksparticipatie, zoals het door klanten zelf toekennen van tags in de catalogus of het beoordelen van een boek met een rating of het schrijven van een recensie. Dit waren vooral vormen van participatie in het digitale domein.
het is nog mooier als particulieren kennis inbrengen waarmee de positie van de bibliotheek als lokaal kenniscentrum verrijkt wordt.

"Hoe kunnen bedrijven communities inzetten voor het ontwikkelen van nieuwe producten?". In dit artikel, met diverse verwijzingen naar andere interessante artikelen in Marketingfacts over dit thema, worden verschillende voorbeelden genoemd van traditionele bedrijven - zoals KLM (met Bluelab), Starbucks, Nespresso, en Lego - die er in geslaagd zijn op op succesvolle manier gebruikers mee te laten denken bij het verbeteren, ontwikkelen of vernieuwen van producten en diensten. Brandgagement wordt deze vorm van participatie bij merkontwikkeling genoemd. Op den Kamp beschrijft in haar artikel de vier klassieke fasen van productontwikkeling waarbij in elke fase input van gebruikers kan worden meegenomen:
"De concept fase, de ontwikkel fase, de test fase en de launch/ gebruik fase. Het bedrijf kan in elke fase consumenten betrekken. Hoewel het doel, om producten te verbeteren en loyaliteit van klanten te verhogen, in elke fase hetzelfde is, zal de opzet van de community per fase verschillen. Bij het creëren of het beheren van een community is het van belang om de verschillen per community op een rij te zetten. Per fase zal de consument andere beweegreden hebben om te participeren, ook zullen de ‘type’ consumeren per fase verschillen. Verder zal het bedrijf per fase een andere rol vervullen in de community".

Ik zou me bijvoorbeeld heel goed kunnen voorstellen dat je in de nationale campagne Nederland Leest de bibliotheekgebruiker een rol laat spelen bij de keuze van het boek. Dat zou de campagne nog een stuk interessanter maken omdat je het zwakste punt van de campagne, de volstrekte willekeur bij de keuze voor het campagneboek, daarmee kunt voorkomen.

We hopen dankzij het ambassadeurschap van deze jongeren de bibliotheek volgens het olievlekprincipe aantrekkelijker en relevanter te maken voor jongeren."

Groetz, Ank

3 opmerkingen:

  1. Prima blogbericht! De klant laten participeren vind ik een heel goed initiatief. Klantvriendelijk, en wij kunnen 'de klant' beter leren kennen!
    Weet je overigens dat je ook kunt linken naar deze blogpost? Klik op de titel van het bericht en kopieer de url die dan verschijnt. Je hoeft het bericht dan geen twee keer te plaatsen,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad het social web is bij uitstek geschikt om met klanten in gesprek te gaan. En dat kan overal zijn (op Hyves, Twitter, LibraryThing of noem maar op). Goed idee om ze het volgende Nederland Leest-boek mee te laten kiezen. Misschien 'ns doorgeven aan de organisatie...

    BeantwoordenVerwijderen